Mówią, że szczęście sprzyja lepszym. To może tłumaczyć imponującą listę projektantów pracujących dla Jaguara. Samochody tej marki charakteryzują się wyjątkową urodą, która ewoluuje z duchem czasu.
Wystarczy wspomnieć takie ikony jak Jaguar XK120, E-TYPE, Mark II, XJS czy rodzinę XJ. Przy ekstrawaganckich limuzynach i seksownych sportowych modelach Jaguara inne samochody wyglądają po prostu sztampowo. Swoje kształty Jaguary zawdzięczają utalentowanym artystom, którzy wybierali pracę właśnie dla tej marki.
Jaguar Mk II fot. Jaguar
Duża w tym zasługa "ojca" Jaguara, sir Williama Lyonsa, który miał wyjątkowe wyczucie stylu i niesamowitego nosa do ludzi. Lyons rządził Jaguarem niepodzielnie. Mimo braku technicznego czy artystycznego wykształcenia "Mr. Jaguar" był osobiście odpowiedzialny za wygląd większości wczesnych modeli Jaguara. Jeśli komuś odstępował ten zaszczyt, bardzo starannie dobierał takie osoby.
Tak było między innymi z Malcolmem Sayerem, twórcą nadwozia sportowego Jaguara E-TYPE, którego dzieło zostało okrzyknięte najpiękniejszym autem na świecie przez niemal wszystkich, włącznie z szefem konkurencyjnej firmy samochodowej — Enzo Ferrarim.
Wygląd najsłynniejszego modelu Jaguara wykiełkował w wyobraźni Sayera i nabrał realnych kształtów właśnie na jego desce kreślarskiej. Brytyjski projektant był odpowiedzialny również za kształty modeli: C-TYPE, D-TYPE oraz prototypu sportowego XJ13.
Wszystkie Jaguary projektowane przez Sayera są obłędnie opływowe. To dlatego, że Anglik miał odpowiednie wykształcenie techniczne: w czasie wojny był inżynierem lotniczym, a później został specjalistą od samochodowej aerodynamiki.
Jaguar E-Type fot. Jaguar
Złota era Jaguara trwała od czasów Williama Heynesa po Iana Calluma. Ten pierwszy był głównym inżynierem Jaguara, ale nie przeszkadzało mu to zaprojektować wyglądu cudnego modelu XK120. Kiedyś było naturalne, że technika i design przenikają się wzajemnie.
Oprócz linii XK120 Heynes wspólnie z nie mniej utalentowanymi Walterem Hassanem i Claudem Baileyem stworzył też techniczne arcydzieło, które znalazło się pod jego długą maską. Chodzi o sześciocylindrowy silnik Jaguar XK, który w zmodyfikowanych wersjach napędzał też następne modele XK140 i XK150.
Bodaj najsłynniejszym projektantem Jaguarów jest Ian Callum, który rządził wyobraźnią fanów brytyjskiej firmy przez dwadzieścia lat. Zastąpił na stanowisku kreatywnego dyrektora zmarłego w 1999 r. Geoffa Lawsona. Przez dwie kolejne dekady tworzył nowy język stylistyczny Jaguara, który w zmodyfikowanej formie obowiązuje do tej pory.
Spod ręki Calluma wyszly limuzyny: X-TYPE, XJ (X350 i X351), F-TYPE, XE, przełomowy SUV F-PACE i elektryczny I-PACE. To doprawdy imponujące dziedzictwo. Callum twierdzi, że "Jaguary powinny być postrzegane jako fajne samochody, a fajne samochody przyciągają ciekawych, odważnych ludzi". Patrząc na historię Jaguara i kto nimi jeździ, trzeba mu przyznać rację.
Calluma zastąpił akolita Julian Thomson, a z kolei jego Gerry McGovern. Zrobił to całkiem niedawno, bo w 2021 roku, dlatego jeszcze dokładnie nie wiemy, co dla nas szykuje. Na pewno będzie kontynuował kierunek, który wytyczyli Callum i Thomson: wprowadzanie Jaguara w cyfrowo-elektryczną erę. Również na pewno doda do niego szczyptę własnej wyobraźni. Nie jest to też na pewno koniec bliskiej więzi łączącej Calluma i markę Jaguar.
Rodzina Jaguarów XJ fot. Jaguar
Na długiej liście samochodowych designerów, którzy kreślili linie Jaguarów, jest również słynny Polak. Chodzi o Tadeusza Jelca, który w Jaguarze odpowiadał m.in. za piękne wnętrza. Pierwsze zadanie, które otrzymał, było karkołomne: miał zmienić stylizację modelu XJ w zaledwie 10 dni. Jelec stworzył wnętrza modeli XJ, X-TYPE i S-TYPE. Brał także udział w projektowaniu współczesnej ikony motoryzacji – Jaguara F-TYPE.
Kabina to bardzo ważny element samochodu, bo właściciel spędza w niej mnóstwo czasu. Niektórzy twierdzą, że są nawet ważniejsze od sylwetki samochodu, którą od kierowcy częściej podziwiają inni. Poza tym wnętrze, oprócz tego, że powinno być piękne, dodatkowo musi być ergonomicznie zaprojektowane.
Lista projektantów, którzy pracowali dla Jaguara, jest wyjątkowa, tak jak angielska marka. Przez całą historię w Jaguarach udawało im się idealnie łączyć piękno z techniką. Ponadto potrafili tchnąć w tworzone przez siebie auta prawdziwy brytyjski styl. To dzięki nim Jaguary są tak wyjątkowe i nie do pomylenia z samochodami żadnej innej firmy. Współczesne modele, podobnie jak pierwsze Jaguary - zachwycają piękną bryłą nadwozia, która nie musi być przesłaniania zbędnymi ozdobnikami i dodatkowymi przetłoczeniami. Zastępują je refleksy światła rozchodzące się w zaplanowany sposób po idealnie ukształtowanym nadwoziu.
60. urodziny Jaguara E-Type fot. Jaguar
Co Cię skłoni do zakupu "elektryka"? Niższa cena czy dopłata?
Podpowiedz nam. To zajmie kilka sekund!
Link do ankiety: https://elektryczneauta.webankieta.pl/